سفارش تبلیغ
صبا ویژن
</

 

این وبلاگ آماده پاسخ گویی به تمام سئوالات و شبهات اعتقادی ، قرآنی ، فقهی ، فلسفی و حدیثی می باشد
 

 

بهمن 1384 - پاسخ به پرسش ها و شبهات قرآنی

 

تماس سایت های مشابه قرآنی فلسفی فقهی زنان حدیثی تربیتی اعتقادی

محمدرضا بهروز :: 84/11/4:: 5:1 عصر

تحریف دو گونه است: لفظی و معنوی.

تحریف لفظی، به معنای افزودن، کاستن یا جابجایی الفاظ و عبارات است. در این که قرآن کنونی دست نخورده و همان قرآن نازل شده بر رسول اکرم است شواهد قطعی تاریخی فراوانی وجود دارد. بنابراین تحریف لفظی به کلی منتفی است.

تحریف معنوی، به معنای این است که در عین حفظ اصل کلمات و عبارات قرآن مجید، در ترجمه یا تفسیر، معنایی بر خلاف آنچه مقصود از آیات قرآن است، ارایه شود. این تحریف در اصل کتاب و منبع دینی نیست، بلکه در واقع ایجاد انحراف در دایرة معرفت دینی و فهم از نصوص دینی است.

در مورد تحریف معنوی قرآن تردیدی وجود ندارد; زیرا تفسیر به رأی همان تحریف معنوی است که بسیار اتفاق افتاده است. برای نمونه، در تاریخ تفسیر قرآن، مکاتب کلامی و فرقههایی پدید آمدهاند که منشأ اصلی پیدایش آنها برداشت ناصحیح از آیات قرآن کریم است; مانند: مفوضه، مجسمه و...(ر.ک: تاریخ قرآن، آیت الله معرفت، ص 156، سمت.)


محمدرضا بهروز :: 84/11/4:: 4:59 عصر

قرآن کریم از چیزهایی که انسان به آنها علاقه و وابستگی دارد ـ که از جملة آنها همسران و فرزندان و اشیا و اسباب دیگر زندگی هستند ـ به "متاع دنیا" تعبیر نموده است: "زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَ َتِ مِنَ النِّسَآءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَـَطِیرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالاْ ئَنْعَـَمِ وَالْحَرْثِ ذَ َلِکَ مَتَـَعُ الْحَیَوَةِ الدُّنْیَا وَاللَّهُ عِندَهُو حُسْنُ الْمَ ئ‹َابِ ;(آلعمران،14) محبت امور مادی از زنان و فرزندان و اموال هنگفت، از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان وزراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است ]تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند، ولی[; اینها ]در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل میدهند،[ سرمایة زندگی پست ]مادی[ است، و سرانجام نیک ]و زندگی والا و جاویدان[، نزد خدا است."

از آن جا که انسان، دارای غرایز و تمایلات و نیازهای گوناگونی است، به همین جهت برای ارضای آنها و رفع احتیاجاتش به دستیابی متوسّل میشود خداوند نیز این اشیای مذکور در آیه را به همین منظور برای او فراهم کرده است. واضح و روشن است، چیزی که غریزة انسان را ارضا و نیازهای او را برطرف کند، انسان به آن علاقه پیدا میکند; به طور مثال، غریزة جنسی، یکی از عواملی است که انسان را به ازدواج متمایل ساخته و به همسر علاقهمند میکند، و غریزة گرسنگی و تشنگی، او را به خوردن و خوردنیها و نوشیدنیها علاقهمند میسازد; همة اینها، تأمین کنندة حیات و زندگی دنیایی بشر هستند; به همین جهت قرآن آنها را "متاع دنیا" نامیده است. علاقه و وابستگی انسان به اشیایی که او را در ادامة زندگی کمک میکنند و یا در آرامش و رفاه خاطر او مؤثر هستند، صحیح و به جا است.

مادامی که انسان از آنها در مسیری که مورد رضایت الهی است، استفاده کنند.

علاقه معتدل به همسر و اشیای دیگر ـ نه در این آیه و نه در هیچ آیة دیگری ـ در قرآن، مورد نکوهش واقع نشده است، زیرا: 1. پیشبرد اهداف معنوی، بدون وسایل مادی ممکن نیست. 2. قانون شریعت، هرگز بر ضد قانون خلقت و آفرینش نمیتواند باشد; آنچه زشت و نکوهیده است، عشق و علاقة افراطی به این امور میباشد که حتی ممکن است به مرحلة پرستش هم برسد; البته این آیه و آیات دیگر نشان میدهد که علاقة انسان به همسر، بسیار قویتر و عمیقتر است، زیرا در آیهای که ذکر شد، خداوند ابتدا از علاقهمندی انسان نسبت به همسر شروع میکند و اشیای دیگر بعد از آن قرار داده است. در آیهای، به وابستگی تنگاتنگ زن و شوهر اشاره کرده میفرماید: "هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ:(بقره،187) آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها. ]هر دو زینت یکدیگر و سبب حفظ یکدیگرید[" و این تعبیر، نشان دهندة مرتبة شدید وابستگی و علاقه است. در این باره کافی است که بدانیم عوامل مختلفی در علاقة انسان به همسر نقش دارد: یکی از آن عوامل که به تنهایی از تمام عوامل دیگر در تشکیل علاقههای انسان، قویتر است، غریزة جنسی است; و این همان است که "روان کاوان" میگویند: غریزة جنسی، از نیرومندترین غرایز انسان است. تاریخ معاصر و گذشته نیز تأیید میکند که سرچشمة بسیاری از حوادث اجتماعی، طوفانهای ناشی از این غریزه بوده است.

(تفسیر نمونه، آیة اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج 2، ص 458، نشر دارالکتب الاسلامیة.)

 


<      1   2      

 

 

پاسخگویی زنده

 

 

لوگوی دوستان



 

 

لینک دوستان

 

پاسخ به پرسش ها و شبهات حدیثی
پاسخ به پرسش ها و شبهات حقوق زنان
پاسخ به پرسش ها و شبهات فقهی
پاسخ به پرسش ها و شبهات فلسفی

 

 

 

:: آرشیو ::

:: کل بازدید ها ::

203775

 

::بازدید امروز ::

14

دی 1384
بهمن 1384
خرداد 1385
تیر 1385
بهار 1386
پاییز 1385
تابستان 1385

::جستجوی وبلاگ::

 

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 

::اشتراک::

 

 

::وضعیت من در یاهو::